Att få verka som ledare för unga och inom utbildningssektorn har varit en otroligt lärorik och inspirerande resa. Sedan jag kom tillbaka till Sverige efter mina studier i London har jag haft förmånen att fortsätta arbeta för bättre utbildningsmöjligheter genom olika initiativ, särskilt genom mitt företag Skoolie.
Min drivkraft är att skapa en miljö där ungdomar får rätt stöd och möjlighet att växa, oavsett deras bakgrund eller förutsättningar. Skoolie är ett steg i den riktningen, där vi tillhandahåller digitala verktyg som hjälper svenska skolor att utveckla studie- och yrkesvägledning. Att få bidra till utbildningssystemet i Sverige och modernisera elevstöd har känts som ett meningsfullt sätt att göra skillnad för unga.
2024 blev jag även invald i styrelsen för UNICEF Sverige. Det är ett stort ansvar som innebär att jag nu, tillsammans med andra ledare, får påverka barns rättigheter och välmående på en mer övergripande nivå. Som yngst i styrelsen upplever jag ofta att jag kan bidra med ett fräscht perspektiv, särskilt inom digitala lösningar och artificiell intelligens. Det ser jag som som en stor tillgång i dagens snabbt föränderliga samhälle. Jag upplever att styrelsearbetet präglas av ett respektfullt och öppet samspel, där mina idéer och förslag möts med både intresse och genuin vilja att förstå hur teknologi kan bidra till UNICEF:s mål. Jag känner att jag lär mig mycket av de erfarna kollegor jag arbetar med, och att vi tillsammans kan skapa en stark och progressiv riktning för organisationen.
Något som verkligen har överraskat mig som ung ledare är de reaktioner jag möter när jag föreläser om AI. Jag märker att det finns ett stort intresse för hur teknologin kan förbättra lärande och undervisning, men det finns också en viss skepsis – särskilt från dem som kanske inte vuxit upp med digitala verktyg på samma sätt som jag. I dessa möten försöker jag att möta frågor och farhågor med konkreta exempel på hur AI kan vara en hjälp snarare än en ersättning. Målet är att visa att teknologi kan vara ett värdefullt stöd för både lärare och elever, att det kan frigöra tid och resurser som istället kan läggas på det som är riktigt viktigt – som närvaro och relationsbyggande i klassrummet.
Att kombinera mitt entreprenörskap med ett strategiskt arbete i en global organisation som UNICEF Sverige har varit en otrolig möjlighet att utveckla mitt ledarskap. Jag ser att mitt arbete i båda sammanhangen handlar om att omsätta idéer i praktiken, oavsett om det gäller policyutveckling eller konkreta lösningar för unga. Jag vill bidra till en positiv samhällsförändring genom både mitt dagliga arbete med Skoolie och genom styrelsearbetet.
Framöver hoppas jag kunna väva samman de här erfarenheterna ännu mer, och på så sätt göra ännu större skillnad för barn och ungdomar, både här i Sverige och globalt.
Det är verkligen en ära att få vara en del av denna utveckling och att få representera ett ungt, handlingskraftigt ledarskap där både engagemang och ansvar är i fokus.